Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie projektów taborowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dofinansowanie o wartości ponad 870 mln zł, które wspomoże zakup łącznie 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych, uzyskały Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i województwo śląskie.
W dniu 9 września Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki konkursu Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0), dotyczącego dofinansowania inwestycji taborowych ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W ramach konkursu przewidziano wsparcie tylko dla projektów zakupu taboru kolejowego przeznaczonego do obsługi połączeń regionalnych. Wśród wymogów stawianych wnioskującym należy wymienić także zeroemisyjność (pojazdy elektryczne lub wykorzystujące inne zeroemisyjne rozwiązania, np. wodorowe) oraz wyposażenie pojazdów w urządzenia pokładowe systemu ETCS oraz dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Jak informuje CUPT w komunikacie prasowym, po dokonaniu analizy złożonej dokumentacji przyznano pozytywną ocenę w przypadku wszystkich pięciu wniosków. Łącznie przydzielono wsparcie na kwotę ponad 870 mln zł. Pieniądze z KPO wspomogą realizację pięciu projektów taborowych, które zgłosiły Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i województwo śląskie. Obejmują one zakup łącznie 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Mówimy zatem o całkiem pokaźnej liczbie w skali obydwu regionów. W przypadku KD wnioski dotyczyły dofinansowania do zakupu 10, 6 oraz 4 sztuk pięcioczłonowych Elfów II. Przyznane środki finansowe w wysokości odpowiednio 309 mln zł, 185 mln zł oraz 124 mln zł (kwoty zaokrąglone do 1 mln zł) umożliwią pokrycie kosztu zakupu pojazdów w ponad 57%.
W przypadku KŚ i województwa śląskiego przyznano dofinansowanie dla dwóch projektów taborowych, przy czym każdy z nich obejmuje zakup 5 czteroczłonowych Impulsów 2. W obu przypadkach dofinansowanie wyniesie 126 mln zł, co umożliwi pokrycie 68% kosztów zakupu, zarówno w przypadku Kolei Śląskich, jak również województwa śląskiego. Warto tu dodać, że dostawy pojazdów objętych wszystkimi udzielonymi dofinansowaniami są już realizowane. Pokazuje to bardzo wyraźnie, że niektórym zamawiającym opłaciło się podjęcie ryzyka w okresie, w którym wypłaty części środków unijnych dla Polski (w tym wszystkich w ramach KPO) były wstrzymywane przez Komisję Europejską. Miało to miejsce w trakcie toczącego się sporu KE z ówczesnym polskim rządem, dotyczącego głównie organizacji sądów powszechnych.
Wczesne ogłaszanie przetargów i zabezpieczanie alternatywnych źródeł finansowania, np. w postaci kredytu bankowego, w przypadku KD umożliwiło zakup łącznie aż 45 pięcioczłonowych Elfów II. Z drugiej strony samorząd województwa wielkopolskiego – przez opieszałość w ogłoszeniu przetargu i brak poszukiwania alternatywnych rozwiązań w zakresie montażu finansowego – stracił szansę na realizację swojego projektu taborowego, dotyczącego zakupu 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. O okolicznościach z tym związanych pisaliśmy szerzej
tutaj. Przypomnijmy, że niedawno CUPT rozstrzygnął inny konkurs dotyczący dofinansowania inwestycji taborowych w ramach KPO.
Przyznano w nim dofinansowanie dla 8 spośród 25 zgłoszonych zadań.Warto tu dodać, że jednym z tych 8 projektów taborowych jest zakup kolejnych 10 pięcioczłonowych Elfów II przez KD. Pozostali wnioskodawcy, którzy otrzymali pozytywną decyzję CUPT, to o województwo pomorskie (blisko 248 mln zł na 10 EZT), województwo łódzkiego (ponad 236 mln zł na 10 EZT), Koleje Mazowieckie (trzy zadania – 294 mln zł na 10 EZT, ponad 323 mln zł na 11 EZT oraz blisko 412 mln zł na 14 EZT), województwo zachodniopomorskie (niemal 179 mln zł na 8 EZT) oraz województwo małopolskie (394 mln zł na 6 EZT). Odrzucono natomiast wszystkie wnioski Polregio, część wniosków KM i KD oraz wnioski województw mazowieckiego, opolskiego i wielkopolskiego.